Vrouw met defecte headset

Wat kan ik doen als mijn draadloze headset slechts gedeeltelijk of niet meer werkt?

Er zijn verschillende oorzaken waarom een draadloze headset slechts gedeeltelijk of niet meer werkt. In dit artikel geven wij oplossingen hoe je de meest voorkomende problemen eenvoudig kan oplossen.

Headset werkt niet meer

Er zijn verschillende redenen waarom een headset opeens niet meer werkt, maar het meest voorkomende probleem is dat de accu leeg is. Wanneer de accu leeg is terwijl de headset de hele nacht aan een lader heeft gelegen, is het goed om eerst te controleren of de kabel nog werkt. Sluit eerst een andere kabel aan om te kijken of de headset een teken van leven geeft. Wanneer er op de headset een lampje gaat branden, dan weet je dat de kabel van de lader die je normaliter gebruikt niet meer goed is en dat je deze dus moet vervangen. Als de headset ook na het aansluiten van een andere kabel geen teken van leven meer geeft, is hoogstwaarschijnlijk de accu defect. Als je een headset hebt waarbij de accu vervangen kan worden heb je geluk, want met de aanschaf van een nieuwe accu kan je weer verder. Is dat niet mogelijk, dan zit er niets anders op dan om de headset te vervangen.

De accu laadt wel op, maar is snel leeg

Een veelvoorkomend probleem is dat de headset wel is opgeladen, maar dat deze na het gebruik van 15 minuten tot een half uur weer leeg is. Dat is een teken dat de accu van de headset lui is. Een accu verliest bij iedere oplaadbeurt een beetje kracht. Tot het moment dat de accu simpelweg aan het einde van het leven is. Dan is de enige optie om de accu te vervangen als dat mogelijk is, of je moet de volledige headset vervangen voor een nieuw exemplaar. Een accu die slecht of niet oplaadt kan ook het gevolg zijn van verouderde firmware op de headset. Door de firmware van de headset te updaten kan het probleem verholpen zijn.

Geen verbinding met een laptop, smartphone of tablet

Het is enorm vervelend als je geen connectie kan maken tussen de headset en een apparaat, zoals een smartphone. Dit is vaak te wijten aan het feit dat de Bluetooth op het toestel niet ingeschakeld is, maar het kan ook te wijten zijn aan de verouderde software. Update zowel de software van de telefoon als de headset en probeer deze opnieuw met elkaar te koppelen. Waarschijnlijk is het probleem met koppelen na de software updates verholpen. Wanneer het probleem er nog steeds is, dan kan je nadenken over een defecte Bluetooth zender en ontvanger in de headset en/of het apparaat dat je probeert te koppelen. Dat kan je eenvoudig testen door de headset op een ander apparaat te koppelen. Wanneer de koppeling met een ander apparaat wel slaagt, ligt het probleem bij het apparaat dat je probeerde te koppelen. Lukt het koppelen dan ook niet? Dan ligt het probleem bij de headset.

De headset stoort bij gebruik

Het komt vaker voor dat een headset stoort als je hem gebruikt en dat kan verschillende oorzaken hebben. In het geval van een Bluetooth headset kan de storing veroorzaakt worden door storende factoren, zoals een Wi-Fi router, zendmast, elektriciteitsmast, Access Point en andere Bluetooth-apparaten, zoals headsets, mobiele telefoons, laptops en tablets. Hier is geen oplossing voor! De enige oplossing is om de headset te vervangen voor een ander exemplaar of voor een headset met een draad. Ook verouderde firmware van een headset kan problemen veroorzaken en het is dus goed om dit te controleren. De storingen die bij draadloze DECT headsets optreden zijn vaak te wijten aan de verouderde firmware.

Een oorschelp van de headset werkt niet meer

Een headset met twee oorschelpen geeft een stereogeluid, maar het kan gebeuren dat een oorschelp niet meer functioneert. In 9 van de 10 gevallen is de headset defect. Waarschijnlijk door een loszittend contactpunt en dat is alleen met een reparatie te verhelpen. Als de headset ouder is dan 2 jaar, dan is het advies om het product te vervangen voor een nieuw exemplaar. Omdat de kosten van een reparatie niet opwegen tegen de kosten van een nieuw product.

De microfoon werkt niet meer

In veel gevallen is een ‘defecte ‘ microfoon te wijten aan het feit dat de ‘mute button’ per ongeluk is ingedrukt. Het is dus goed om te controleren of mute niet is ingeschakeld. Ook via een smartphone of via een programma, zoals Microsoft Teams op de laptop, heb je de mogelijkheid om de microfoon uit te schakelen. Controleer ook hier of de microfoon per ongeluk niet op mute staat. Ben je er 100% zeker van dat mute op zowel de headset als het apparaat niet is ingeschakeld en de microfoon werkt dan nog steeds niet? Dan heb je te maken met een defect product. Repareren of vervangen zijn dan nog de enige opties.

Headset wordt niet herkend door de software

Als je een programma, zoals Microsoft Teams, Xelion of 3CX gebruikt, dan moet je de software vaak vertellen dat je een headset gebruikt. Bij de instellingen van het programma kan je een in- en uitvoer apparaat selecteren. Ook in het besturingssysteem kan je invoer- en uitvoerapparaten selecteren. Zowel bij Windows als bij macOS. Controleer altijd of de headset in de lijst met hardware staat en dat de headset zowel als invoer- als een uitvoerapparaat is geselecteerd. Als de headset niet in de lijst met hardware staat, is het handig om te controleren of de headset een firmware update nodig heeft.

Bluetooth headset wordt niet gevonden

Wanneer een rechtstreekse koppeling met een Bluetooth headset niet werkt, is het handig om de bijgeleverde USB-dongle te gebruiken om een draadloze connectie tot stand te brengen. Dit is alleen mogelijk bij een computer of een laptop, omdat je een USB-dongle niet op een smartphone kunt prikken. De USB-dongle zorgt voor een stabiele verbinding tussen de PC/laptop en een betere dataoverdracht. Ook extra functies, zoals de call control werken beter bij een koppeling via de USB-dongle.

Call control werkt niet

Wanneer je geen inkomende gesprekken met de headset kunt aannemen, is het moment aangebroken om de firmware van de headset te controleren en indien nodig te updaten. De call control-functies worden als één van de eerste functies uitgeschakeld als de software verouderd is. Een ander probleem ligt bij de instellingen van het programma dat je gebruikt. Vaak kan je via de instellingen van een programma, zoals Microsoft Teams of Cisco Jabber selecteren dat je de call control functies op een headset wilt gebruiken. Ook via de gratis software van de fabrikant van de headset kan je deze instellingen aanpassen.

Heb je hulp nodig?

Heb je nog steeds problemen met jouw headset en heb je hulp nodig? Laat dan een reactie achter voor de Headset Specialist en wij helpen je graag op weg!

Handleidingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *